Lead Management
Leadmanagement gaat om de strategie en tools die je gebruikt om leads te volgen en op te warmen om klant te worden. Hoe zorg je voor een voorspelbaar proces waarmee je leads sneller omzet naar deals?




















Het proces van lead naar klant
De 4 fases van leadmanagement.
Bedrijven die een effectief leadmanagement proces toepassen, genereren meer kwalitatieve leads uit hun leadgeneratie en hebben over het algemeen hogere dealratio dan bedrijven die dat niet doen. Bij leadmanagement draait het om hoe u de leads in uw verkooptrechter beheert. Het omvat het genereren, kwalificeren en nurturen van leads van het ‘eerste contact tot het einde.’
We onderscheiden 4 belangrijke fases in leadmanagement:
- Leadgeneratie: het binnenhalen van leads.
- Leadkwalificatie: behoort de lead tot jouw ideale doelgroep?
- (Inside) leadopvolging: het ‘opwarmen’ via content of marketing automation.
- Leadrapportage: het bijhouden van aantal contactmomenten, herkomst en behoeften van leads.
In een succesvol salesproces is het essentieel om deze stappen op orde te hebben voordat de leads worden gekwalificeerd als SQL en opgevolgd worden door de buitendienst.

Meer weten over onze diensten?
Download de whitepaper en ontvang deze direct in je inbox!
Scoor sneller deals met leadmanagement
Wij geloven dat salesorganisaties een leadmanagementproces moeten hebben voor twee verschillende funnels: een marketing- en verkoopfunnel. De marketingpijplijn beheert de klantinteracties vanaf het eerste contact tot een haalbare verkoopkans (ook wel sales qualified lead (SQL) genoemd). Het succes van de marketingfunnel heeft directe invloed op de verkoopfunnel. Hoe hoger de kwaliteit leads uit de marketingfunnel, hoe sneller en effectiever het verkoopteam kan scoren.
De brug tussen beide is dus het overdragen van de juiste leads aan het verkoopteam. Daarom voorkom je een veelvoorkomend scenario in salesorganisaties: de klant die je meer energie kost dan dat hij oplevert. De klant waar je medewerkers doorlopend over klagen en waarmee ze maar geen fijne samenwerking weten te bereiken. De klant die het op wonderbaarlijke wijze voor elkaar krijgt dat hij je hele team bezig houdt.
Trotse partners aan het woord
“De belangrijkste ‘win’ die Sales Architects heeft behaald voor ons is het neerzetten van een vastomlijnd proces. Hierdoor hebben wij intern een vaste manier van werken gekregen en stellen we onszelf niet meer de vraag: ‘hoe pakken we dit aan?’.”

Symax
“Sales Architects heeft ervoor gezorgd dat wij sneller, slimmer en meer gefocust onze business doen. Met nieuwe salesproces hebben we een belangrijke stap gezet naar onze groei- en omzetdoelstellingen.”

Maas & Hagoort
Sales Design Sprint
Het verbeterplan is een onderdeel van onze Sales Design Sprint. In deze sprint gaan wij in 3 weken aan de slag met de belangrijkste stappen richting een volledig geïmplementeerd nieuw salesproces.