Effectieve Marketing

In veel organisaties worden sales en marketing als twee totaal verschillende disciplines gezien. Marketing genereert leads. Sales volgt ze op. Maar hoe benut je marketing in sales? Wat als jouw marketingteam zich óók focust op content welke jouw salesteam helpt om de sale te versnellen?

Creëer synergie tussen marketing en sales

Marketing krijgt steeds grotere rol in het aankoopproces van leads.

Bij veel bedrijven is marketing’s primaire functie het genereren van gekwalificeerde leads. Hiervoor zetten zij o.a. performance marketing in (advertising) en inbound marketing (blogs / e-books / etc.). Wat wij zien bij onze klanten, is dat deze marketingactiviteiten voornamelijk gericht zijn op ‘maagdelijke’ leads – leads die aan de start van hun customer journey zitten en nog weinig tot niets van jouw product(categorie) weten. Oftewel: het zijn koude prospects, die nog geen koopintentie hebben aangetoond.

Wat als je dit verandert? Wat als de focus van jouw marketingteam niet uitsluitend gericht is op koude prospects, maar óók op het creëren van content welke jouw salesteam helpt om de sale te versnellen? Content voor leads die al ver in het salestraject zitten.

In het Sales Programma gaan we aan de slag met het implementeren van een marketingproces dat ‘in dienst’ staat van jouw salesproces, ook wel Sales Enablement genoemd.

Meer weten over onze diensten?

Download de whitepaper en ontvang deze direct in je inbox!

Marketing wordt Sales Enablement

We definiëren Sales Enablement als de tools waarmee verkopers slimmer en sneller kunnen verkopen. Sales Enablement betekent dus vrij vertaald: jouw salesteam in staat stellen om de sale te genereren. Uiteraard denk je dan direct aan het marketingteam: want als het salesteam al ondersteuning nodig heeft, dan is het wel door marketing.

Door jouw verkopers van de juiste middelen te voorzien help je de sale te versnellen. Jouw marketingmedewerkers hebben inzicht in het gedrag en interesses van de lead. Door deze informatie te delen met jouw salesteam kunnen ze bepaalde content en informatie gebruiken om in te spelen op de behoefte van deze lead. De kans op het sluiten van de deal wordt hierdoor versneld en vergroot.

Kortom, door sales enablement in te zetten verkort je de verkoopcyclus en vergroot je de efficiëntie van de verkoopactiviteiten. Het voordeel hiervan is dat jouw verkopers minder tijd kwijt zijn aan het opvolgen en beheren van klanten en meer tijd kunnen besteden aan het daadwerkelijk verkopen van jouw producten en diensten.

Trotse partners aan het woord

“De belangrijkste ‘win’ die Sales Architects heeft behaald voor ons is het neerzetten van een vastomlijnd proces. Hierdoor hebben wij intern een vaste manier van werken gekregen en stellen we onszelf niet meer de vraag: ‘hoe pakken we dit aan?’.”

Symax

“Sales Architects heeft ervoor gezorgd dat wij sneller, slimmer en meer gefocust onze business doen. Met nieuwe salesproces hebben we een belangrijke stap gezet naar onze groei- en omzetdoelstellingen.”

Maas & Hagoort

Sales Design Sprint

Het verbeterplan is een onderdeel van onze Sales Design Sprint. In deze sprint gaan wij in 3 weken aan de slag met de belangrijkste stappen richting een volledig geïmplementeerd nieuw salesproces.