Sales propositie en positionering

Een sterke propositie is onderscheidend ten opzichte van concurrenten en vertelt jouw klant wat de waarde is van jouw product of dienst. Voordat je jouw propositie ontwerpt is het belangrijk dat je eerst je positionering op orde hebt. In het Sales Programma gaan we aan de slag met beide onderdelen.

Propositie en positionering als basis voor betere marktpositie

De onderscheidende kern van jouw product of dienst.

Een sterke propositie is onderscheidend ten opzichte van concurrenten. Voordat we jouw propositie creëren, is het belangrijk dat we weten wat de positionering in de markt van jouw bedrijf is.

In je positionering communiceer je de onderscheidende kenmerken of eigenschappen van jouw bedrijf. Positionering heeft dan ook een vergelijkende rol: je laat zien wie je bent en wat je doet ten opzichte van concurrenten die dezelfde producten of services bieden. Met een goede positionering claim je een unieke positie in het hoofd van jouw prospect.

Een propositie is de kern van je positionering. Het laat in één korte stelling zien wat de uiteindelijke waarde is voor de prospect. Begin je met je waardepropositie voordat je je positionering scherp hebt? Dan loop je het risico essentiële eigenschappen van jouw merk over het hoofd te zien waardoor je minder sterk in de markt komt te staan.

Meer weten over onze diensten?

Download de whitepaper en ontvang deze direct in je inbox!

De 3 salesrollen van Predictable Revenue

Een sterke propositie heeft een essentieel aandeel in het koopproces van de consument. Het zet de prospect aan om over te gaan tot actie, tot aankoop. Aan de hand van 4 stappen laten we zien hoe wij aan de slag om jouw waardepropositie te achterhalen en uiteindelijk uit te dragen naar de markt..

  • Wat zijn de onderscheidende kenmerken van mijn product of dienst: deze kenmerken komen naar voren in de positionering van je product. Het laat de kenmerken en voordelen zien van jouw product..
  • Identificeer de belangrijkste problemen van prospects: beschrijf wat de belangrijkste pijnpunten of problemen zijn voor potentiële kopers van jouw product of dienst. Hieruit ontstaan de belangrijkste behoeften van de prospect.
  • Welke waarde levert mijn product of dienst voor de prospect: koppel stap 1 en 2 aan elkaar om te kijken wat de belangrijkste waarde is van jouw product of dienst ten opzichte van de behoeften van de prospect.
  • Bepaal de propositie: formuleer in één zin wat het voor prospects oplevert om klant te worden: een sterke propositie prikkelt en is transactiegericht. Definieer hierin wat je écht verkoopt, dat is de essentie van een waardepropositie.

Trotse partners aan het woord

“De belangrijkste ‘win’ die Sales Architects heeft behaald voor ons is het neerzetten van een vastomlijnd proces. Hierdoor hebben wij intern een vaste manier van werken gekregen en stellen we onszelf niet meer de vraag: ‘hoe pakken we dit aan?’.”

Symax

“Sales Architects heeft ervoor gezorgd dat wij sneller, slimmer en meer gefocust onze business doen. Met nieuwe salesproces hebben we een belangrijke stap gezet naar onze groei- en omzetdoelstellingen.”

Maas & Hagoort

Sales Design Sprint

Het verbeterplan is een onderdeel van onze Sales Design Sprint. In deze sprint gaan wij in 3 weken aan de slag met de belangrijkste stappen richting een volledig geïmplementeerd nieuw salesproces.