Salesrollen en specialisatie

Denk jij dat jouw organisatie steken laat vallen in het salesproces? Vaak ligt de oorzaak bij het niet goed scheiden en verdelen van de juiste salesrollen. Jouw salesmedewerkers hebben ieder hun specialisaties en kwaliteiten. Tijdens het Sales Programma gaan we op zoek naar de juiste rolverdeling binnen jouw team waardoor iedereen zijn potentieel benut.

De juiste persoon op de juiste plek?

Benut de specifieke kwaliteiten van jouw medewerkers.

Één van de zaken die we vaak terugzien binnen salesorganisaties, is dat de salesmedewerkers eigenaar zijn van het hele salesproces, van leadgeneratie → leadopvolging → closing → onboarding → relatiebeheer. Er zijn dus geen specifieke salesrollen binnen het team. Is dit wel zo’n goed idee?

Wij geloven dat salesmedewerkers effectiever zijn wanneer zij worden toegewezen aan de taak die het meest in lijn ligt met zijn sterke punten/kwaliteiten. Logisch toch? In de praktijk blijkt hier veel mis te gaan. Het toewijzen van leads aan iemand wiens expertise hier niet ligt, zorgt voor een grotere kans op verloren deals.Natuurlijk, we begrijpen dat je moet roeien met de riemen die je organisatie heeft, maar het is belangrijk om te beseffen dat een splitsing van sales werkzaamheden essentieel is voor een succesvolle salesorganisatie én meer tevredenheid en motivatie bij jouw medewerkers.

Meer weten over onze diensten?

Download de whitepaper en ontvang deze direct in je inbox!

De 3 salesrollen van Predictable Revenue

Als 1 persoon eigenaar is van meerdere rollen / werkzaamheden, dan is er geen controle over het proces. Je ziet dan vaak dat de salesmedewerker zijn tijd en energie focust op de taken waar hij goed in is, en/of de taken die hij het leukste vindt (en gek genoeg vinden salesmensen het daadwerkelijk acquireren niet altijd even leuk om te doen). Hierdoor worden andere taken niet of te laat uitgevoerd.

Volgens het Predictable Revenue model heb je 3 sales rollen nodig in het salesproces (tot het moment van aankoop). Wij hanteren deze bewezen Probeer deze rollen daadwerkelijk te splitsen waar dit mogelijk is. De sales rollen die we in dit artikel bespreken zijn:

  • inbound (inside) salesmedewerker: die de binnenkomende leads opvolgt en kwalificeert.
  • outbound salesmedewerker: die actief op zoek gaat naar nieuwe prospects.
  • de closer: die voor gekwalificeerde leads binnenhaalt als klant.

Trotse partners aan het woord

“De belangrijkste ‘win’ die Sales Architects heeft behaald voor ons is het neerzetten van een vastomlijnd proces. Hierdoor hebben wij intern een vaste manier van werken gekregen en stellen we onszelf niet meer de vraag: ‘hoe pakken we dit aan?’.”

Symax

“Sales Architects heeft ervoor gezorgd dat wij sneller, slimmer en meer gefocust onze business doen. Met nieuwe salesproces hebben we een belangrijke stap gezet naar onze groei- en omzetdoelstellingen.”

Maas & Hagoort

Sales Design Sprint

Het verbeterplan is een onderdeel van onze Sales Design Sprint. In deze sprint gaan wij in 3 weken aan de slag met de belangrijkste stappen richting een volledig geïmplementeerd nieuw salesproces.