5 redenen om een salesconsultant in te huren
De definitie van consultancy is het verstrekken van expertise aan mensen zonder die specifieke knowhow. Dit kan natuurlijk in verschillende vormen en branches van toepassing zijn. Ook binnen sales is het mogelijk om als organisatie externe hulp in te schakelen.
In de praktijk is dit voor veel salesorganisaties geen gemakkelijke stap. Het kan moeilijk zijn om een externe ‘stem’ te vertrouwen wanneer je zelf – logischerwijs – het gevoel hebt het bedrijf het beste te kennen. Veel CEO’s en commercieel directeuren twijfelen dan ook over het inhuren van een salesconsultant omdat zij hun salesstrategie en werkwijze niet graag uit handen geven.
Maar is dat terecht? Veel commercieel directeuren en directieleden worstelen namelijk met dezelfde uitdagingen:
- Het inrichten van een schaalbaar en voorspelbaar salesproces;
- Relevante leads te genereren waar jouw salesteam mee aan de slag kan;
- Het verbinden van de sales- en marketingafdeling;
- Het binnenhalen van nieuwe klanten met meer marge.
Naast bovenstaande onderdelen zorgen onvoorziene marktontwikkelingen en een hoog personeelsverloop voor veel kopzorgen. Zijn deze uitdagingen binnen jouw organisatie van toepassing? Dan kan een salesconsultant juist van grote meerwaarde zijn voor het verbeteren van jouw salesorganisatie én salesresultaat.
In dit artikel gaan we in op de voordelen van het inhuren van een externe consultant in jouw salesorganisatie.
De voordelen van een salesconsultant
Om maar direct met de deur in huis te vallen…
Een salesconsultant zorgt voor focus op wat er MOET gebeuren binnen je organisatie. De consultant biedt een extern, onafhankelijk en betrouwbaar perspectief om jouw oude manier van denken uit te dagen. Weg uit de operatie en het dagelijkse brandjes blussen; succesvol management en leiderschap vereist een helicopterview van de totale salesorganisatie. Consultants geven je de handvaten, tools en kennis om bottlenecks binnen de organisatie te doorbreken en een consistente werkwijze te implementeren.
We geven je hierbij de 5 belangrijkste redenen voor het inhuren van een salesconsultant.
De 5 belangrijkste redenen om een salesconsultant in te huren.
1. Breed scala aan branche-ervaring en kennis
Een goede salesconsultant heeft veel ervaring in de branche waarin jouw bedrijf opereert. In veel gevallen hebben zij in dezelfde niche gewerkt of gerelateerde bedrijven geadviseerd. Nadat ze de specifieke behoeften van het bedrijf in kaart hebben gebracht, ontstaat er een op maat gemaakt plan waarmee de efficiëntie en effectiviteit van de salesorganisatie wordt verbeterd.
Het vast blijven houden aan oude gewoontes en ‘ways of working’ is een bekende valkuil voor veel organisaties. Wanneer concurrenten blijven ontwikkelen en innoveren kan dit resulteren in verloren klanten of een dalend marktaandeel. Consultant geven je het inzicht in de ontwikkelingen binnen de markt en de tools en tactieken die nodig zijn om – op lange én korte termijn – de concurrentie op voor te blijven.
2. Verhoog het genereren van leads en conversies
Bedrijven met een gestructureerd en schaalbaar salesproces generen meer leads en scoren meer klanten. Salesconsultants zijn gespecialiseerd in het vinden van de verbeterpunten binnen het salesproces die van invloed zijn op deze factoren. Omzet is tenslotte de motor van iedere salesorganisatie.
Het komt vaak voor dat marketing en sales geen versterkende werking hebben binnen salesorganisaties. Consultants identificeren dergelijke bottlenecks in het salesproces en zorgen voor een verbeterplan. Hierdoor kan jij de verbeteringen doorvoeren die ervoor zorgen dat het aantal leads structureel toeneemt. Ook in het conversieproces kunnen consultants helpen door hun ruime kennis omtrent diverse verkoopmethoden en -strategieen te delen met jouw salesmedewerkers.
3. Een nieuw perspectief
Een probleem dat veel bedrijven tegenkomen, is het feit dat hun werknemers te diep in de operatie zitten om bottlenecks te ontdekken.
Het inschakelen van een externe zorgt voor een fris, onafhankelijk perspectief dat waardevolle inzichten en kansen biedt die veelal niet voor de hand liggen voor medewerkers die in het bedrijf werken.
4. Kostenvoordelen
Het inhuren van een consultant kan meer kosteneffectief zijn dan het aannemen van een nieuwe werknemer. Nieuwe medewerkers brengen diverse kosten met zich mee: opleiding, loonkosten, belastingen, verzekeringen, bonussen en vakantietijd. Een consultant brengt deze extra kosten niet met zich mee.
Bovendien is het werk van consultants schaalbaar en afhankelijk van de behoeften van het bedrijf. Veertig uur per week consultancy is vaak niet het hele jaar nodig. Consultants zijn dan ook flexibel in te zetten op specifieke projecten.
5. Expertise in verkoop
Goed presterende verkopers zijn essentieel voor het salesresultaat van jouw bedrijf, maar ze missen vaak het bredere perspectief dat salesconsultants bieden. Consultants werken jaarlijks met tientallen bedrijven, waardoor ze weten hoe ze moeten reageren op de verschillende situaties en ontwikkeling in de verkoopwereld. Hierdoor komen consultants met ideeën, strategieën en tactieken die je je niet eerder hebt gerealiseerd!
Als je twijfels hebt over wat een consultant voor jouw organisatie kan betekenen, vraag dan om casestudy’s of testimonials van hun eerdere werk. Hierdoor krijg je een beter beeld van het werk en het resultaat van de consultant
Kies voor onze sales architecten
Onze salesconsultants weten wat er nodig is om duurzame groei te realiseren. Jarenlange ervaring in verschillende branches en bedrijven staan aan de basis van onze missie: het succesvol herinrichten en optimaliseren van het salesproces.
Wanneer je besluit om je salesproces naar een hoger niveau te tillen met Sales Architects, is het belangrijk dat we samenwerken. Een wederzijds commitment, waarbij onze salesconsultants elke dag bereikbaar zijn en zoveel mogelijk aanwezig zijn in je organisatie. We starten met een op maat gemaakt plan en propositie voor jouw organisatie. Vervolgens vertalen we dit naar concrete acties op het gebied van sales en marketing. Aansluitend helpen we je deze acties te implementeren. Het doel? Een sterkere marktpositie door een winnend salesproces.