Xerius

De transformatie van Xerius naar een toekomstbestendige verkoopstrategie.

bookmark_border
storefront Xerius

Voor veel zelfstandigen en ondernemers in België is Xerius een bekende naam. Als ondernemingsloket en sociaal verzekeringsfonds gaat Xerius verder dan alleen het registreren van bedrijven; het fungeert als een echte sparringpartner die ondernemers ondersteunt in hun sociale zekerheid en groei.

De uitdaging

Een van de marktsegmenten dieXerius bedient is de accountancysector. Veranderingen en consolidaties in dit marktsegment hebben gezorgd voor een dynamisch en complexer speelveld. Xerius blonk al jaren uit in relatiebeheer, maar de directe verkoopstrategie voor verzekeringsproducten voldeed niet langer aan de eisen van deze snel veranderende markt. Dit vroeg om een vernieuwde, toekomstbestendige aanpak die niet alleen klanten beter ondersteunt, maar ook de effectiviteit van verkoopactiviteiten vergroot.

Strategische vernieuwing

SalesArchitects ging samen met de stuurgroep van verschillende teams binnen Xerius aan de slag met een heldere en gestructureerde aanpak. We begonnen met het aanbrengen van structuur (o.a. klantensegmentatie voor klantbehandeling, voor zowel de ‘voorkant’ als ‘achterkant’ van de organisatie) binnen de commerciële teams. Dit maakte processen transparant en verantwoordelijkheden duidelijk. Bruno Van de moortel, Head of Media, Marketing & Communications, benadrukte: "Wat ik leerzaam vond was de wirwar van verantwoordelijkheden die overal en nergens verspreid waren. Het gebruik van swimlanes heeft dat gestructureerd. Iedereen zag meteen hoe het proces liep, wie waarvoor verantwoordelijk was en wie waarop afgerekend kon worden."

Innovatieve oplossingen

We werkten verder aan eenontzorgingsstrategie voor accountants en verbeterden de samenwerking tussen marketing, sales en het team dat verzekeringspolissen accordeert. Dit resulteerde in kortere doorlooptijden, heldere communicatie en meer zichtbaarheid voor alle teams. Bijvoorbeeld een meer vaste en gestandaardiseerde manier van feedback waardoor commitment van het team en vooral van klanten het gevolg was.

Bruno voegde toe: "Deze duidelijkheid was precies wat we nodig hadden. Nu werken we efficiënter en kijken we met een frisse blik naar de toekomst. Dankzij de methodes die we in dit traject met Sales Architects hebben gezien, hebben we duidelijke objectieven gedefinieerd."

portret maarten loerakker

“Deze duidelijkheid was precies wat we nodig hadden. Nu werken we efficiënter en kijken we met een frisse blik naar de toekomst.”

Bruno Van de moortel, Head of Media, Marketing & Communications.

Conclusie

Deze case benadrukt hoe cruciaal het is om mee te bewegen met de markt en strategisch te vernieuwen. Met de hulp van SalesArchitects heeft Xerius niet alleen zijn processen geoptimaliseerd, maar ook een toekomstbestendige basis gelegd voor de dynamiek in de accountancysector.

Als Sales Architects streven we ernaar om de markt van onze klant in beweging te brengen. Dit houdt in dat we onze klanten ondersteunen bij veranderingen die hen in staat stellen hun klanten op unieke wijze aan te trekken en te behouden. We waarderen het dat de organisatie en het management van Xerius de moed toont om zich open op te stellen en verandering omarmt.

VOORGESTELD EVENEMENT

Masterclass Inside Sales

Ben je klaar om te ontdekken hoe inside sales jouw organisatie kan transformeren? Schrijf je in voor onze Masterclass Inside Sales en leer hoe je inside sales implementeert binnen jouw organisatie.