Sales Design Case Study – Symax

Sales Architects - Klantverhaal Symax

Symax ontwikkelt en onderhoudt sinds 2000 software voor de zorg met een geweldig team developers, projectleiders, trainers en klant ondersteuners.

Symax kent de zorg door en door, waardoor zij precies weten wat er speelt in de branche. Dit laat zich zien in de producten die het bedrijf – door succesvolle samenwerkingen met zorginstellingen, zorgprofessionals maar zeker ook met patiënten en cliënten – ontwikkelt. We spraken met eigenaar van het bedrijf, Geert Klein Breteler, over de samenwerking.

''Wij hebben een vaste manier van werken gekregen en stellen onszelf niet meer de vraag: ‘hoe pakken we dit aan?’. Iedere situatie en klant is anders, maar de basis blijft hetzelfde.''

Het probleem

“Hoe we bij Sales Architects terecht zijn gekomen? Door een aanbeveling van een ander bedrijf in contact met Sales Architects. Ons probleem was eigenlijk heel simpel. We deden vrijwel niet aan sales. We hadden geen vaste werkwijze of structuur. Onze focus ligt vooral op het bouwen van software. Klanten kwamen wel, vooral via mond tot mond binnen. Er werd niet actief geworven. We hadden het gevoel dat we er meer uit konden halen.”

 

Meer overzicht

“De belangrijkste ‘win’ die Sales Architects heeft behaald voor ons is het neerzetten van een vastomlijnd proces. Hierdoor hebben wij intern een vaste manier van werken gekregen en stellen we onszelf niet meer de vraag: ‘hoe pakken we dit aan?’. We hebben een salesfunnel met een aantal stappen die we volgen. Uiteraard zijn deze stappen niet in beton gegoten omdat iedere situatie en klant anders is, maar de basis blijft hetzelfde.

‘Het implementeren van het proces heeft ons vooral veel inzicht gegeven in het hele proces. Waar zijn we mee bezig? Hoe gaat het met de leads? Waar kunnen we het proces aanscherpen? Alles is nu helder in beeld. In het verleden was alles los zand, iedereen werkte individueler en deed z’n ding. Nu is er meer discipline omdat we alles vanuit één systeem beheren. Wanneer ik een prospect of klant van een collega aan de lijn krijg, kan ik gemakkelijk vanuit het CRM alles over deze klant vinden. Hierdoor heeft ook de klant het gevoel dat zij de juiste aandacht krijgt.’

''We werken nog dagelijks aan het verbeteren van het salesproces maar we groeien en hebben een behoorlijke professionaliseringsslag gedaan in onze sales.”

De samenwerking met Sales Architects

“De samenwerking met Sales Architects is zeer goed verlopen. Afspraken zijn nagekomen en we hadden een goed beeld van de werkzaamheden die het bedrijf uitvoerde. We hebben echt geprofiteerd van de expertise die het bedrijf met zich meebrengt. Deze expertise konden we (tijdelijk) in onze eigen organisatie embedden. Natuurlijk zijn we er nog niet. We werken nog dagelijks aan het verbeteren van het salesproces maar we groeien en hebben een behoorlijke professionaliseringsslag gedaan in onze sales.”

 

Na de implementatie is het contact met Sales Architects warm gebleven. Regelmatig bleven zij als sparringspartner in beeld bij issues omtrent sales. En ook toen het tijd was om nieuwe capaciteit aan ons salesproces toe te voegen, hebben zij ons geholpen met het werven en opleiden van een nieuwe Business Development Manager.   

Voorspelbare leadgeneratie binnen B2B: de aanpak

Hoe pak je B2B leadgeneratie aan? En hoe ontwikkel je een effectieve leadgeneratie strategie?

Het salesresultaat van een organisatie is afhankelijk van de verkoopvaardigheden van het verkoopteam én de kwaliteit (en kwantiteit) van de van leads. Het genereren van leads is grotendeels de taak van het marketingteam. Maar ook het salesteam kan zijn steentje hieraan bijdragen. Leer hoe je een effectieve leadgeneratie strategie hanteert binnen B2B.