Sales Enablement Mapping

In 6 weken naar een optimaal salesproces, effectieve conversiecijfers en infrastructuur die jouw organisatie ondersteunt

DE OPLOSSING VOOR JOUW SALESUITDAGINGEN

Sales Enablement Mapping

De Sales Enablement Mapping (SEM) is een 6-weeks programma waarin we jouw organisatie meenemen naar een nieuwe manier van verkopen. Het eindresultaat is een diepgaand inzicht in het verbeterpotentieel van jouw sales- en marketingorganisatie. We kijken hierbij steeds naar drie pijlers:

  • Proces - Hoe organiseer je jouw salesproces op een logische en effectieve manier?
  • Funnel conversie - Hoe weet je welk element jouw organisatie het meest belemmert om meer van haar doel te behalen?
  • Infrastructuur - Welke tools zet je in om het salesproces te ondersteunen en de efficiëntie van je organisatie verhogen?

sales enablement mapping sales architects

Veel B2B organisaties worstelen met hun huidige salesproces. Dit leidt tot een hoge werkdruk, lage productiviteit en wantrouwen tussen teams.

IMPLICATIES

Het effect op de rest van de organisatie

nearby_error

Onvoldoende groei in omzet en marge bij nieuwe en bestaande klanten

nearby_error

Een gebrek aan data leidt tot beslissingen die genomen worden op basis van onderbuikgevoelens

nearby_error

Het is onduidelijk wat op dagdagelijkse basis noodzakelijk is om de bedrijfsresultaten te behalen

nearby_error

Er worden te weinig leads gegenereerd om door sales op te laten volgen

JOUW ORGANISATIE NA DE TRANSITIE

De impact van de SEM op jouw organisatie

check_box

Accountmanagers als teamspelers

Accountmanagers besteden 100% van hun tijd aan verkoopgesprekken bij nieuwe en bestaande klanten

check_box

Verkopen van binnenuit

Effectieve inside sales-teams sluiten een hoog aantal verkopen tegen verbazingwekkend lage kosten

check_box

Klanten groeien met je mee

Er is een duidelijke strategie voor meer omzet bij bestaande klanten

check_box

Sales & marketing werken samen

Marketing werkt nauw samen met sales en draagt bij aan het salesproces door relevante leads te leveren

check_box

Heldere rapportage

Diepgaande inzicht in de input, onderhanden werk, en output die het salesproces levert

check_box

Hoge klanttevredenheid

Door heldere verwachtingen en een hoge on-time delivery hoeven geen brandjes geblust te worden. Klanten krijgen wat ze beloofd is

Wat heb je na de SEM?

rebase_edit

Optimaal salesproces

Heldere verantwoordelijkheden, gebouwd op logistieke principes die zorgen voor hoge productiviteit

star_rate

Versnellen funnel conversie

De salesfunnel is een uitwerking van je verdienmodel. Een analyse hiervan vormt de basis van waaruit verbeteringen geïmplementeerd worden

webhook

Inrichtingsadvies infrastructuur

Inzicht in de must-haves en nice-to-haves om je salesproces efficiënter te maken

fast_forward

Transitieplan

De juiste volgorde en prioriteiten om jouw organisatie planmatig naar een nieuwe en logische manier van werken te brengen

Projectplanning

Week 1-3

Kick-off

Dit is de eerste stap in de SEM. We stellen het projectteam samen en bespreken hoe de komende zes weken eruit gaan zien. In deze fase inventariseren we het huidige salesproces inclusief de rollen, verantwoordelijkheden en bijbehorende systemen. Ook richten we ons op wat goed gaat, en wat beter moet.

Het verzamelen van deze inzichten doen we door middel van:

  • Het interviewen van vijf van jouw klanten;
  • Het interviewen van vijf van jouw medewerkers;
  • De business scan die iemand binnen jouw directie invult;
  • De omzetanalyse;
  • De analyse op de huidige sales en marketing systemen;
  • Het doornemen van sales-gerelateerde documentatie zoals werkinstructies;
  • Het bijwonen van een salesoverleg.

Na deze fase hebben we een duidelijk beeld van jouw situatie en hebben we alle benodigde informatie om de workshop voor te bereiden.

Week 4

Workshop

Tijdens de eendaagse workshop richten we ons op de medewerkers. Welke veranderingen willen zij? En wat voor gevolgen brengt dit met zich mee? Het doel is tot een gedetailleerd werkproces komen dat geaccepteerd is door de werknemers.

Week 6

Presentatie transitieplan

De laatste week draait om het presenteren van het transitieplan, zodat jij snel en doelmatig een geoliede salesmachine bouwt.

Het transitieplan bevat:

  • De veranderingen in proces, conversie, en infrastructuur die wij noodzakelijk achten;
  • De prioriteit en volgorde weggezet in de tijd;
  • Risico's, afhankelijkheden en maatregelen in de transitie.

CONTACT

Starten met salesflow management?

Plan een afspraak met Jacob Schermers - oprichter Sales Architects

Roadmap gesprek

Wekelijks hebben we een aantal tijdsblokken voor kennismakingsgesprekken met organisaties die hun salesresultaat willen verbeteren.

In 45 minuten doorlopen we een aantal stappen waardoor je:

  • Inzicht krijgt in het huidige niveau van jouw salesproces;
  • De bottlenecks ontdekt binnen jouw salesorganisatie;
  • De potentie van jouw salesteam optimaal benut;
  • Weet welke stap jij nu kunt zetten naar meer sales resultaat!

Praat met Sales Architects

Terugbelverzoek

Verder praten over jouw salesuitdagingen en wat wij kunnen betekenen?

Neem hier contact op of laat in onderstaand formulier je gegevens achter. Dan nemen wij binnen een werkdag contact met je op.

Veelgestelde vragen

Voor wie is het programma?

add remove

Dit programma is bedoeld voor B2B bedrijven met een salesteam van minimaal vijf personen en die op zoek zijn naar een nieuwe procesinrichting om op een gestructureerde manier hun productiviteit te verhogen.

Hoe ziet de samenwerking er in de praktijk uit?

add remove

Na de kennismaking met jouw vaste contactpersoon van Sales Architects beginnen we het project met het plannen van de contactmomenten die bedoeld zijn voor het ontwikkelen en presenteren van de plannen. In de eerste fase zijn we vooral informatie aan het ophalen middels interviews met medewerkers en wonen we een van jouw salesmeetings bij. We zullen ook toegang vragen tot enkele systemen (CRM/ERP) om een goed beeld te krijgen van jouw huidige verkoopactiviteiten. Hierna richten we ons op het draagvlak bij zowel het management als bij de salesmedewerkers.

Hoeveel tijd moeten ik en mijn team beschikbaar zijn?

add remove

We vragen dat de deelnemers beschikbaar zijn voor de Kick-off, workshop en tussendoor een interview van 30 minuten. Het management woont daarnaast de presentatie van het transitieplan bij.

Hoe helpen jullie na de SEM?

add remove

Nadat jouw organisatie de SEM heeft doorlopen, kunnen wij helpen bij de implementatie. Doorgaans helpen wij organisaties met hun marketingstrategie, new en/of bestaande business strategie en CRM/marketing automation.

Wat kost het programma?

add remove

De investering voor de Sales Enablement Mapping bedraagt €11.700,-. Dat is op basis van interviews met maximaal 5 medewerkers en het bijwonen van 1 salesoverleg tijdens een 6-weeks traject. Bij aanvullende diensten of vertraging van het project kunnen er extra kosten van toepassing zijn, afhankelijk van de aard en omvang hiervan.